Nagyjátékfilmes zsűri

Szász Attila, rendező

A történetmesélés és látvány ötvözete

Szász Attila Szász Attila karrierje reklámfilmesként indult, azonban rendezőként vált igazán ismertté, különösen a történelmi témájú, vizuálisan is lenyűgöző nagyjátékfilmjeivel.

Az "Apró mesék" sötét noir hangulata, az "Örök tél" megrázó képi világa, vagy a "Félvilág" 1910-es éveket idéző atmoszférája mind az ő rendezői kézjegyét viselik. A "A berni követ" című politikai thriller után a 2024-ben debütáló tízrészes "Hunyadi" sorozattal új szintre emelte a magyar televíziós látványtervezést.

Filmjeit több mint száz díjjal ismerték el, köztük Nemzetközi Emmy-díjjal, amit Gera Marinának ítélték a legjobb színésznő kategóriában az Örök tél című film főszerepében nyújtott alakításáért.

Eggert Ketilsson

Eggert Ketilsson Eggert Ketilsson 1958. december 23-án született az izlandi Reykjavikban. Édesapja, Ketill, autószerelő mesterként dolgozott, édesanyja, Margret pedig vendéglátósként tevékenykedett. Négy testvére van: két idősebb nővére és egy bátyja. Általános, nem művészeti jellegű oktatásban részesült, majd főiskolai tanulmányait félbehagyta, hogy dolgozni és utazni kezdjen külföldön. Tíz éven át élt és dolgozott különböző országokban, főként Európában, de megfordult Közép-Ázsiában is. 1986 és 1989 között tagja volt az Izlandi Színházi Műhelynek, ahol színészként szerepelt, emellett a díszlet- és színpadtervezésben is aktívan részt vett.

1989-ben csatlakozott az Izlandi Közszolgálati Televízióhoz (RÚV), ahol kellékmesterként dolgozott. Öt éven keresztül töltötte be ezt a pozíciót, majd megkapta első független filmes megbízását, amikor kellékmesterként és speciális effektekért felelős vezetőként dolgozott a Devils Island (Ördög szigete) című izlandi játékfilmen, melyet Frederik Thor Fredriksson rendezett. Abban az időben Izlandon a kellékmesterek általában két szerepet töltöttek be egyszerre: a kellékes feladatok mellett a speciális effektek kivitelezéséért is feleltek, gyakran együttműködve a látványtervezői részleggel.

Tíz év filmes tapasztalat után Eggert beiratkozott a brit Northern Film School (Leeds) filmes iskolába, ahol látványtervezésből szerzett posztgraduális diplomát. 2002-ben tervezte meg első játékfilmjét, a Romániában forgatott 1.0 Paranoia című sci-fit (amely 2004-ben jelent meg), majd a következő évben Dél-Afrikában dolgozott a Drum című film látványvilágán.

Azóta Eggert számos nemzetközi nagyjátékfilmben dolgozott, többek között látványtervezőként és speciális effektekért felelős vezetőként. Nevéhez olyan jelentős produkciók fűződnek, mint a Tenet, Dunkirk, Csillagok között (Interstellar), Batman: Kezdődik, Csillagok háborúja, James Bond, Transformers, Odüsszeusz és még sok más.

Legutóbb Christopher Nolan Odüsszeusz című filmjén dolgozott speciális effektekért felelős vezetőként, a görögországi és izlandi forgatások során.

Sabine Hviid, látványtervező

Dán precizitás és érzékeny térhasználat

Sabine Hviid A dán származású Sabine Hviid látványtervezőként a legkülönfélébb műfajokban alkot: realista drámáktól a történelmi filmeken át egészen a horrorig.

A Royal College of Art és a National Film and Television School falai között szerzett diplomákat, és mára nemcsak Európában, hanem nemzetközi szinten is keresett szakember lett.

Legutóbbi munkái között szerepel Thomas Vinterberg klíma-sagája, a „Families Like Ours”, valamint a horror és szépség témáját vegyítő „The Ugly Stepsister”. Filmjeiben visszaköszön rádiós munkáinak tapasztalata: tér, emlékek és hangok szerves egysége.

Láng Imola, látványtervező

Láng Imola Láng Imola látvány- és díszlettervezőként a kortárs magyar filmgyártás egyik legkeresettebb alkotója.

Nevéhez olyan emlékezetes produkciók kötődnek, mint Enyedi Ildikó Arany Medve-díjas Testről és lélekről című filmje, a Besúgó című HBO Max-sorozat – amely a fiatal generáció egyik legnépszerűbb magyar sorozata lett –, valamint Deák Kristóf Oscar-díjas rendező nagyjátékfilmje, Az unoka. Láng Imola nevéhez fűződik a 2023-as év egyik legsikeresebb hazai mozifilmje, a Fekete pont is, amely erős képi világával is meghódította a közönséget.

Filmjeiben a díszlet soha nem puszta háttér – mindig szerves része a karakterek és a történet építésének.