Látványtervezésről

Pater Sparrow - látványtervező

Pater Sparrow

Mi a szerepe a látványtervezőknek egy film elkészítésében?

A Screencraft meghatározása szerint a látványtervezés a következő: hangulat, atmoszféra és kontextus megteremtése a tárgyak, formák és színek használatával. Mit is jelent ez? A látványtervezők felelősek a film vizuális identitásának kialakításáért, biztosítva, hogy a képernyőn megjelenő minden elem hozzájáruljon a történethez, a témákhoz és az érzelmekhez, érzésekhez. Szorosan együttműködnek a rendezőkkel, operatőrökkel és jelmeztervezőkkel, hogy egy olyan világot építsenek, amely hitelesnek és magával ragadónak hat, legyen szó akár egy történelmileg pontos korszakról, egy futurisztikus sci-fi környezetről vagy egy álomszerű fantáziavilágról. A gondosan kiválasztott kellékek, díszletek, színpaletták és textúrák segítségével a látványtervezők olyan helyérzetet teremtenek, amely fokozza a történetmesélést. Egy zsúfolt, félhomályos szoba a karakterek belső káoszát közvetítheti, míg egy steril, minimalista tér magányt vagy elnyomást sugallhat. Még a legapróbb részletek, például a tapéta kiválasztása vagy a bútorok elhelyezése is finoman tájékoztathatja a közönséget a karakter hátteréről, társadalmi státuszáról vagy érzelmi állapotáról. Az esztétikán túl a látványtervezők biztosítják a film vizuális nyelvének következetességét és koherenciáját is. Szabályokat állítanak fel arra vonatkozóan, hogyan kell kinéznie és hatnia egy környezetnek, a következetes stílus fenntartása érdekében irányítják a díszletépítést, a helyszínválasztást és a művészeti irányítást. Munkájuk döntő szerepet játszik a hangnem kialakításában - legyen szó egy romantikus dráma gazdag, meleg árnyalatairól, egy krimi zord textúráiról vagy egy fantáziavilág eltúlzott, szürreális formáiról. A látványtervezők alapvetően világépítők. A forgatókönyv szavait kézzelfogható, vizuálisan lenyűgöző terekké alakítják át, amelyek támogatják a narratívát, érzelmeket váltanak ki és a nézőket a film univerzumának szívébe repítik.

Pater Sparrow
Pater Sparrow

Mit élvezel a legjobban a munkádban?

A legjobban a változatosságot élvezem. Minden film más megközelítéssel készül, máson van hangsúlyt és más hatásmechanizmusokkal operál. Ezért, bár ugyanazokat a protokollokat követjük, minden munka új kihívásokat jelent.

Miért fontos egy olyan filmfesztivál fenntartása, mint az Alexandre Trauner ART/Filmfesztivál, amely díjazza a produkciós tervezőket?

Jó, hogy van egy olyan fesztivál, mint az ATTAF, amely elsősorban a látványtervezéssel foglalkozik, mert presztízst ad a szakmánknak és felhívja a figyelmet arra a munkára, amely nélkül ma már elképzelhetetlen egy film. Arról nem is beszélve, hogy talán a fiatalokat is arra ösztönzi, hogy foglalkozzanak ezzel a területtel, ha másért nem, hát azért, hogy felfedezzék a filmek vizuális rétegeit.

Meg tudnál osztani egy rövid, emlékezetes történetet egy olyan forgatásról, ahol látványtervezőként dolgoztál?

Számomra a legemlékezetesebb pillanatok azok voltak, amikor tanultam valamit. Amikor művészeti rendezőként kezdtem, szorosan együttműködtem híres látványtervezőkkel, akik látszólag apró trükkökre tanítottak, amelyeket beépíthettél a saját készségeidbe. Ezeket a fogásokat mindenki őrzi, ahogy a bűvészek is vigyázzák a trükkjeiket, mert gyakorlatilag a know-how-jukat jelentik. Kevin Phipps-szel dolgoztam egy reklámfilmben, aki a munkámmal való elégedettségét egy fantasztikus ajándékkal díjazta. Mutatott nekem egy színt egy angol színskálán (nem tudom megnevezni), ami hihetetlenül univerzálisan működik, bármilyen hangulathoz illik, függetlenül attól, hogy vidám vagy nyomasztó, régi vagy új, szegény vagy gazdag, működik! Minden más színhez passzol és a világítással feltűnő vagy visszafogott lehet. Azóta, ha dilemmám van a színekkel kapcsolatban, nagyon gyakran használom ezt a színt.

Pater Sparrow
Pater Sparrow